Zdrowie w słoikach

Firma Bracia Urbanek z Łowicza jest wiodącym na rynku producentem przetworów owocowych, warzywnych oraz produktów z wykorzystaniem grzybów jadalnych. Realizując pomysł posiadania własnego, nowocześnie zarządzanego przedsiębiorstwa ojciec i synowie stworzyli firmę rodzinną, opartą wyłącznie na polskim kapitale, funkcjonującą już od 1984 roku. Początkowo działająca na rynku krajowym, a obecnie z powodzeniem sprzedająca swoje produkty na całym świecie spółka skutecznie konkuruje z licznymi przedsiębiorstwami segmentu przetwórstwa owoców i warzyw.

Główną gamę produktów dostarczanych na rynek stanowią: ogórki konserwowe i kwaszone, różnorodne sałatki warzywne: szwedzka, naddunajska, księżacka, z czerwonej kapusty, chrzan i ćwikła z chrzanem, papryka konserwowa; przeciery: ogórkowy i szczawiowy; leczo: łagodne, pikantne, pieczarkowe, oliwki, buraczki, pieczarki marynowane, kompoty, powidła śliwkowe, jabłka prażone. Na przestrzeni 30 lat działalności przetwory były wielokrotnie wyróżniane i nagradzane. Firma elastycznie reaguje na indywidualne zamówienia klienta. Dotyczy to zarówno asortymentu, jak i rodzaju opakowań. Przykładem są produkty marek własnych wytwarzane według receptur klienta oraz konserwowe i kwaszone mieszanki warzywne dostarczane wyłącznie na rynki zagraniczne. Produkty pakowane są w zróżnicowane opakowania: słoje o pojemności od 180 ml do 2650 ml, woreczki plastikowe i typu doypack oraz wiaderka. Jakość i smak wyrobów doceniają klienci hurtowi i detaliczni. Dystrybucja krajowa obejmuje najważniejsze hurtowe i detaliczne sieci handlowe, natomiast największym powodzeniem poza Polską cieszą się wyroby firmy w Mongolii, Rosji, Izraelu, Niemczech. Eksportowane są także do Estonii, Korei, USA i Kuwejtu. Firma chętnie korzystała ze wsparcia z funduszy unijnych, w tym jeszcze z puli przedakcesyjnej. Uzyskane środki były przeznaczane na udział w projektach szkoleniowych i dofinansowywanie udziału w targach. Natomiast w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 zdecydowana większość środków została wydatkowana na modernizację zakładu i zwiększenie zasobów infrastruktury. Od maja 2013 r. obecne są na rynku produkty marki Urbanek w zmienionej szacie graficznej etykiet i z nowym wieczkiem. Odświeżenie wizerunku było podyktowane chęcią lepszego odzwierciedlenia jakości produktów w ich opakowaniu. Kolejnym krokiem w realizacji planów związanych ze zmianą wizerunku firmy jest udostępniona nowa strona www.urbanek.com.pl
Pawel.Wroniszewski@onet.pl

___________________________________________________________________

Wywiad z Jackiem Urbankiem – współzałożycielem i prezesem Firmy Bracia Urbanek

· Latem tego roku na rynku pojawiły się kosmetyki dla ludzi i zwierząt na bazie uniejowskiej wody termalnej. Kilka tygodni później mogliśmy już spróbować, jak smakują ogórki kiszone w naszej wodzie. Czy to jest nowość w branży spożywczej?

Z całą pewnością tak jest, produkt jest poddany tradycyjnej metodzie utrwalania żywności poprzez ukwaszanie. Dzięki aktywności bakterii mlekowych otrzymujemy bardzo zdrowy produkt, który w tym przypadku dzięki zastosowaniu wody termalnej z Uniejowa charakteryzuje się unikalnym składem minerałów, takich jak jod czy magnez, a dodatkowo ma ograniczoną zawartość soli.

· Ogórek Termalny z Uniejowa to przykład działania lokalnego samorządu, prywatnej firmy producenckiej i jednostki naukowej, gdyż recepturę zakwaszania opracował Instytut Ogrodnictwa ze Skierniewic. Czy taki model współpracy to szansa na sukces w biznesie?

Jest to bardzo ciekawy model współpracy, który pozwala łączyć wiedzę naukową, biznesową i zaangażowanie władz samorządowych. Z całą pewnością otwiera on nowe możliwości dla wszystkich partnerów tego przedsięwzięcia.

· Dzięki sieci dystrybucji Firmy Bracia Urbanek, nasz produkt i Uniejów będzie znany na całym świecie?

Ogórek Termalny jest produktem regionalnym, z tego względu uważamy, że w pierwszym etapie należy wypromować produkt w Uniejowie. Produkt może być swego rodzaju pamiątką z pobytu w uniejowskich Termach. Z tego względu na tym etapie nie przewidujemy dystrybucji poza Uniejowem. Jeżeli produkt okaże się dużym sukcesem i będzie widoczne szersze zapotrzebowanie na niego wówczas będziemy rozważali również dystrybucje innymi kanałami.

· Ogórek zakwaszany w uniejowskiej wodzie termalnej jest pierwszym tego typu produktem spożywczym, ale przed nami pewnie kolejne pomysły na dalszą współpracę…

Tak jest to pierwszy tego typu produkt dla nas i pierwszy tego typu produkt na rynku, możemy powiedzieć że jest to dla nas wszystkich produkt pilotażowy, dzięki któremu chcemy sprawdzić na ile konsumenci będą zainteresowani tego typu produktami. Oczywiście mamy w zanadrzu kolejne ciekawe propozycje. Produkcję tych nowych wyrobów będziemy uruchamiać w przypadku dobrego przyjęcia obecnego produktu i oczywiście po zakończeniu prac badawczych prowadzonych przez Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach.  

rozmawiał Pawel.Wroniszewski